Direktlänk till inlägg 30 mars 2014

En sund relation, startar med relationen man har till sig själv.

Av Santh - 30 mars 2014 20:40


Varför är det så svårt att skaffa sig ett umgänge i detta land. Vi svenskar är så hårda och kalla mot människor som inte befinner sig "innanför" gränsen. Har man nått en ålder på 35 år och uppåt, så är det jätte svårt att lära känna nytt folk. Särskilt om man ex är sjukskriven eller av någon anledning inte befinner sig ute på arbetsmarknaden.  Många har redan en färdig umgängeskrets i denna ålder, men det finns även de som  av olika anledningar är ensam och behöver vänner att få umgås med och lära känna. Det kan ex vara att man nyss har flyttat till ett nytt ställe eller ex såna som jag, som försöker skapa sig ett nytt liv. 

Men det är väldigt svårt att hitta nya bekantskaper och ta steget fram och lära känna dem. Man måste kanske påbörja ett föreningsliv eller el liknande. När det gäller min situation så är det även väldigt svårt att träffa folk som ser mig för den jag är idag och inte den jag var för flera år sedan.


Väldigt många Svenskar söker nya bekantskaper via datorerna. Visst går det att hitta både partner och vänner framför datorn. Men jag tycker mig märka att många som söker på internet. Vill  söka sig ifrån något, ex ifrån sin ensamhet eller ångest. De vill hitta någon som kan göra dem lycklig och som kan motivera dem att leva livet. Men vi måste hitta motivationen själva, att leva våra liv. Vi måste fylla våra liv med sånt som vi vill att de ska innehålla. Vi måste först och främst göra oss själva lycklig innan vi kan göra någon annan lycklig, iaf när det gäller Partner relationer.  Jag tycker att man bör försöka vara lycklig, nöjd och glad över våra egna liv, innan vi väljer att blanda in någon annan i det. För om vi inte uppnår detta, innan vi ger oss in i en kärleksrelation. Så kommer vi bli livrädda för att relationen ska ta slut.

För om vi tror att vi är olycklig och inte har något utan relationen så är risken stor att vi kramhåller i vår relatiohn och kanske tom riskerar att kväva den.

Detta kan även leda till, att den partner som man träffat riskerar att få en känsla av att denne endast är en försäkring mot ensamheten och inte någon man är med för att man vill och inte för att man känner att denne är den rätta.  Eller så kan man börja begränsa sin partner och isolera denna, för att man är rädd att denna ska hitta något annat, att man ska förlora denna. 

Men om man är med sk "fel" person" dvs någon som inte alls är bra för oss. Så kan det bli att man ger en otrolig makt till en människa som kan utnyttja denna makt emot oss. Många ggr bruakr personer med lägre självförtroende eller en person som har tidigare erfarenheter ifrån dysfunktionella relationer söka sig omedvetet till denna typ av människor. De dras till denna typ av människor för att det är något som de känner igen och kan hantera.

  Jag känner flera som råkat ut för just detta. Många tjejer har bland annat slutat i ett tungt missbruk, efter en sådan relation. Pga att de har varit så trasig och nedbruten efteråt. De mådde riktigt dåligt och var helt nedkörda i sina måenden och Drogerna blev deras enda flykt ifrån den smärtsamma verkligheten. 


Det finns tyvärr många elaka människor. En del som får denna makt,utnyttjar den till det yttersta. Ex bestämmer vad man ska göra, när man ska göra det, vad man ska ha på sig. Pratar ner, istället för upp den andre, eftersom de vet, att så länge den andre befinner sig, där nere. Så har de denna makt, och då vågar man inte gå ifrån dem och de får ha kontrollen. De har på detta viset medvetet tagit ifrån sin partner dess självkänsla och självförtroende.


Om den nedtryckte börjar säga ifrån, så kan det bli väldiga konsekvenser. Eftersom Den som trycker, kan börja känna sig hotad om den andre börjar visa tecken på styrka och egen vilja och därför kan motstånd många ggr i en sån här typ av relation även leda till fysiskt våld. Självklart så kommer ångesten och de sk "kärleksyttringarna" efter en sådan fysisk bestraffning.  Där bestraffaren försöker få den andres förlåtelse genom att visa sin ångest och sorg genom att blidka till individens sårbarhet och saknad utav kärlek och bekräftelse på att denne är viktig och speciell. Vilket de flesta gångerna leder till att Personen förlåts och allt bli fint och mysigt för en tid stund/framåt. Men det dröjjer inte länge förrän "nästa" incident inträffar och så fortsätter det destruktiva cirkeln. Ju fler varv den snurrar desto grövre blir alla de yttringar som sker i den.

De flesta stannar kvar för att de vill och behöver tro på en förändring och att den andre personen älskar en. Det kan vara svårare än man tror att behöva inse att den andre personen endast har nyttjat en under alla år och att det aldrig har handlat om kärlek. Att behöva stanna och inse att man blivit medvetet utnyttjad och manipulerad under all den tid som förflutit är många ggr en för svår insikt att kunna ta del utav. Inte förrän det gått alldeles för långt och man inte har fler val än att man måste inse detta, så tar många tag i sanningen. Även om de flesta går när de möter denna insikten, så har många redan sår och skador som räcker för en hel livstid. Nästa prövning blir därför att börja om, börja om med återuppbyggnaden utav vad Personen först o främst tog från en..Självkänslan, Självförtroendet, tron och kärleken till sig själv. När man återfunnit dessa, så kommer nästa kamp, att återuppbygga tron på andra. Att våga älska, lita och tro på en annan människa igen. Alla dessa strider är tunga men fullt möjlig och väl värda det. Det man dock bör ta med sig ifrån allt, är att alltid sätta sina egna  gränser och att aldrig låta någon annan behandla en illa. Visa andra ditt egna värde genom att behandla dig själv med respekt och sätta gränser. För det är vi värda!


För oss som har haft ett tufft liv med bla destruktiva relationer, kanske både i vår barndomen och som vuxna. Vi bör vara vaksamma mot oss själva och de personer som vi dras till. För tyvärr är vi många ggr våra egna värsta fiender. Många har ställt sig frågan, varför just JAG hamnar i dessa relationer och blir den utsatte och mår konstant dåligt. Svaret är ofta att vi själva söker oss till detta, omedvetet. Vi känner till den världen, vi känner oss trygga där. En människa som aldrig har varit i en mjuk och kärlekfylld relation innan, vare sig med sina föräldrar som med någon annan. De vet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Santh - 7 augusti 2014 09:10

Jag blir så ledsen, jag vill inte förlora fler utav mina vänner. Det känna som att allt eskalerade för ca 3 år sedan. På 3 år har jag förloratså många fler än vad jag hade förlorat på de sista 10 åren.   Min sorg började när min goa kära vän sökt...

Av Santh - 26 maj 2014 22:25

Hej jag vill gärna hjälpa andra människor. Är det så att Ni känner någon som har ett missbruk, är på väg in i ett missbruk eller kommer ifrån ett missbruk. Eller om det är någon som mår dåligt och ni inte vet hur ni ska hjälpa dem? Eller handlar det ...

Av Santh - 26 maj 2014 20:22

Hej jag har suttit och funderat. Jag mår jätte bra över det liv jag har byggt för mig och mina barn. Men ensamheten är svår. Jag har aldrig innan haft problem med att skaffa och behålla vänner. Men idag har jag jätte svårt för det. Jag vet inte om de...

Av Santh - 26 maj 2014 13:40

Jag vill plugga till en Behandlingsassistent. Därefter till Behandlingspedagog. Drömmen är att få arbeta och hjälpa ungdomar som förlorat sin Identitet.   Jag vet själv hur det är, att vara vilse. Jag valde drogerna, för att jag inte  visste  vem...

Av Santh - 6 april 2014 09:14

Ja då var det Söndag. Har suttit här på morgonen och försökt att göra klar min plan, över vad jag vill uppnå här i livet. För jag känner att om jag skulle stanna där jag är idag, så skulle det inte hålla. Visst är jag nöjd och lycklig över att bara v...

Ovido - Quiz & Flashcards